Fotografiegids wonderlijke insectenwereld

Fotografiegids

Redactie
Bob Luijks

Uitgave
PIXFACTORY 2023
160 pagina’s, 17,5 x 24,5 cm, harde omslag
ISBN 978 90 7958 846 6
€ 27,90

Fotografiegids wonderlijke insectenwereld

65 fotogenieke kevers, spinnen, wantsen, bijen en meer.

Wil je in de prijzen vallen van één van de vele natuurfotowedstrijden, dan volstaat registratiefotografie (het vastleggen van dieren zonder technische trucjes) niet meer. Je moet ‘creatief’ gaan fotograferen.

Met hulp van allerlei soorten verlichting, filters, speciale statieven en andere foto-hulpmiddelen, het vangen (en opprikken) van insecten, ze in de koelkast ’traag’ laten worden, ze bespuiten om dauw te creëren, vanuit (betaalde) vogelhutten fotograferen alsof je in een openlucht-dierentuin zit waar de dieren gevoerd worden en waarbij je de achtergrond naar eigen smaak kunt inrichten, en ten slotte manipulatie op de computer. Deze opsomming van foefjes is niet compleet.

De resultaten mogen er dan ook zijn. Prachtige foto’s die je bij rechttoe-rechtaanfotografie maar zelden zult maken. In veel gevallen ‘herken’ je die creatieve foto’s wel: ze zijn nogal ‘gelikt’. Als de natuur op geen enkele wijze wordt verstoord bij dit soort fotografie, vind ik het prima, al is het mijn ‘ding’ niet. Ik struin liever wat rond en leg vast wat ik zie. Dat levert trouwens ook vaker ‘spannende’ natuurgebeurtenissen op.

Een compliment voor de samenstellers: een eerste hoofdstuk, van Ron Poot, gaat kort en krachtig in op ‘verantwoord fotograferen’. Respect tonen voor de natuur, naast de wettelijke regels, staat voorop. Helaas zie je nog te vaak dat fotografen een plaatje belangrijker vinden dan de natuur.

Fotografiegids beoogt geen uitgebreide technische handleiding te zijn voor het vastleggen van insecten. Het gaat vooral om het overbrengen van ideeën hoe je aansprekende foto’s kunt scheppen. Elf auteurs beschrijven hun ervaringen met 65 insecten. Uiteraard staan bij alle foto’s met wat voor objectief, met welke sluitertijd, met welk diafragma, met hoeveel ISO, met extra licht of met witte paraplu en of de foto’s vanaf statief zijn gemaakt.

Graag had ik ook de onder- of overbelichting vermeld gezien, maar dat kun je achteraf nog (beperkt om geen kleurverlies te krijgen) op de computer doen. Een toepassing die op het ogenblik veel gehanteerd wordt, is het vervagen van de achtergrond van de opnames. In de nieuwste fotobewerkingsprogramma’s is dat een fluitje van een cent.

Een belangrijk aspect van de foto’s is de compositie. En daar kun je in het veld (zonder hulpmiddelen) ook best wat mee bereiken: hoe is de achtergrond, hoe valt het licht, waar zitten de ogen (daar moet de focus liggen), enz. Die facetten krijgen veel aandacht. Bij (snel) bewegende vogels echter mag je meestal al blij zijn als je de vogel goed in beeld krijgt, laat staan dat er nog tijd over is om aan de opbouw van je foto te denken.

Samenvattend: door de mooie foto’s, de toelichting hoe de foto’s zijn gemaakt en met de cameragegevens erbij (de bewerkingen op de computer worden niet vermeld) is Fotografiegids een inspirerende uitgave waar je veel van kunt leren.

AdG, 26 juni 2023