2e druk 2003, 400 pagina’s

12,5 x 21 cm, harde omslag

ISBN 90 5011 077 0

Prijs

€ 29,95

Zoogdieren van West-Europa BESPREKING

Het boek Zoogdieren van West-Europa biedt veel informatie over de ruim honderd zoogdieren van onze laagvlakte. Ik heb diverse beesten bij de kop gepakt en voor deze recensie volg ik het spoor van de egel.

Een aardig ‘weetje’: Bij ons leeft de westelijke egel met 8400 stekels, de Oost-Europese egel is kleiner, heeft maximaal 6500 stekels en een witte borst.

Van de egel worden de Latijnse, Engelse, Franse en Duitse naam gegeven, beschrijvingen van het ‘uiterlijk’, biotoop, terreingebruik (per nacht wel 3 km!), loopsporen, leefwijze en populatie, voedsel en uitwerpselen, geluid (‘snuift, knort, piept, sist, sjirpt en fluit’), verspreiding, bedreiging, bescherming en beheer en waarnemingsmethoden. Deze indeling is bij alle dieren gemaakt, lekker overzichtelijk.

Zoogdieren zijn niet makkelijk waar te nemen, hun sporen daarentegen wel. In het boek wordt royale aandacht besteed aan waarnemings- en onderzoeksmethoden, met bijvoorbeeld afbeeldingen van prenten, hoe muizen te vangen, het waarnemen van vleermuizen, veel afbeeldingen van schedels. Over het waarnemen van egels een wat sinister maar helaas juiste opmerking: “Aan de hand van verkeersslachtoffers kan een vrij goed beeld worden verkregen van de verspreiding van egels”.

De tekeningen van de dieren zijn wat statisch maar (juist daardoor) erg duidelijk en karakteristiek. Ze staan bij elkaar op kleurplaten ergens midden in het boek. Druktechnisch begrijpelijk, ik had ze liever bij de beschrijving per soort gezien. Bij de platen wordt verwezen naar de nummers per dier, niet naar de pagina’s, is wat lastig zoeken. De egel is nummer 1. Als je eenmaal de kleurplaat gevonden hebt, moet je weer gaan bladeren om nummer 1 op blz. 19 te vinden.

Het boek is in 1994 uitgebracht, in de herdruk van eind 2003 zijn enkele correcties aangebracht maar worden bijvoorbeeld nog de oude wetten besproken en niet de inmiddels geldende Flora- en Faunawet. Ook het uitgebreide literatuuroverzicht is niet up-to-date.

SAMENVATTING

Zoogdieren van West-Europa geeft een compleet overzicht met royale beschrijvingen en duidelijke tekeningen van zoogdieren, sporen en schedels. Ook info over methodes voor waarnemen en onderzoeken.

15 januari 2004